Pirminiai žetonų pardavimai (ICO’s) – I dalis. Kaip dalyvauti?



Įvadas


Įvairiose socialinių tinklų kripto grupėse vis dažniau tenka matyti klausimus apie išankstinius žetonų pardavimus – kas tai, kaip veikia, kaip įsigyti dar neatrastų žetonų ir panašiai.

Neretai to klausia akivaizdžiai dar visai nauji investuotojai. Ir nors, mano subjektyvia nuomone, tai – ne ta sritis, nuo kurios reikėtų pradėti savo kripto kelionę, žingeidumas – sveikintinas dalykas, o bendras supratimas apie naujų žetonų egzistavimo pradžią ir su tuo susijusius procesus pakenkti negali.

Todėl šiame dviejų dalių straipsnyje aptarsime, kas yra tie pirminiai žetonų pardavimai (ICO’s), kam jie reikalingi, kaip viskas vyksta, kokias progas tai suteikia bei į ką būtina atkreipti dėmesį jei norite tuo užsiimti; taip pat paminėsiu keletą platformų, kurios investuotojams suteikia priėjimą prie naujų projektų.


Kas yra ICO’s?



ICO’s arba initial coin offering, o lietuviškai – pirminiai monetų/žetonų pardavimai – procesas, kurio metu nauji, į rinką žengiantys projektai siekia surinkti reikiamą kapitalą tolimesniam vystymuisi ir kitoms su projekto raida susijusioms reikmėms. Šis kapitalas surenkamas parduodant žetonus pirmine fiksuota kaina nedideliam investuotojų ratui. Kodėl pirmine? Todėl, kad šiais žetonais dar nėra laisvai prekiaujama rinkoje; jie nėra įtraukti į jokias centralizuotas ar decentralizuotas keityklas. Tačiau netrukus bus!

Priklausomai nuo to, ar žetonu ketinama prekiaujama centralizuotoje (pvz. Binance) ar decentralizuotoje (pvz. Uniswap) keitykloje, terminą ICO galime skaidyti į dvi subkategorijas: IEO (initial exchange offering) ir IDO (initial dex offering). Antrasis variantas pastaruoju metu yra gerokai populiaresnis, todėl šiame straipsnyje labiau orientuosimės būtent į IDO. Vis dėlto, paprastumo dėlei pirminius pardavimus šiame straipsnyje bendrai vadinsime tiesiog ICO.



Launchpads arba paleidimo platformos


Kaip jau minėjau, dauguma kripto startuolių prieš išeidami į laisvą rinką siekia surinkti reikimą kiekį lėšų esamoms ir būsimoms vystymosi reikmėms padengti.

Dėl šios priežasties yra labai svarbu greitai suburti potencialių investuotojų ratą (jų atnešti pinigai ir bus svarbus indėlis į sėkmingą projekto egzistavimo pradžią).

Tam startuoliai dažniausiai naudojasi tarpininkais – specialiomis platformomis, angliškai vadinamais launchpads. Būtent jos yra paprastų mirtingųjų šansas įsigyti žetonų pirminių pardavimų metu. Šios paleidimo į rinką platformos (geresnio lietuviško vertinio nepavyko sugalvoti; jei turite idėjų – parašykite komentaruose:) ) ne tik padeda naujiems projektams suburti savo bendruomenės branduolį, bet ir vykdo marketingą bei kitaip palengvina pradinius startuolio žingsnius rinkoje.

Patys launchpad projektai yra tarsi atskira niša kripto rinkoje. Be kita ko, šiuo metu net labai populiari. Visų pirma dėl to, kad dalyvavimas ICO paprastam investuotojui žada didelį pelno potencialą. Nieko kripto bendruomenėje pernelyg nenustebinsite, jei pasigirsite, kad Jūsų investicija į projekto X ICO išaugo 10 kartų. Pasitaiko ir tokių startuolių, kurių žetono kaina kelių savaičių bėgyje lyginant su pradine išauga šimteriopai. Vis dėlto per anksti džiaugtis neverta – dažniausiai žetonų galima įsigyti tik už ribotą sumą.

Žinant, kokia nekantri, savanaudiška bei čia ir dabar visko norinti yra didžioji kripto bendruomenės dalis, nesunku suprasti, kodėl tokie procentai yra itin patrauklus masalas.

Savaime suprantama, startuolis startuoliui nelygus. Tikrai ne kiekvienam pavyksta imti ir per mėnesį „padaryti“ 100x. Vis dėlto, bulių rinkos metu tik gan retais atvejais projekto kaina išėjus į rinką nukrenta žemiau išankstinių pardavimų kainos. Tai reiškia, jog rizikos/atlygio santykis dalyvaujant išankstiniuose pardavimuose dažniausiai yra net labai palankus.

Tik čia yra viena sąlyga: reikia į juos patekti.



Kaip dalyvauti pirminiuose žetonų pardavimuose?


Tai priklauso nuo launchpad platformos, kurioje tam tikras projektas vykdo savo ICO.

Populiariausių platformų sąrašą galite rasti joms skirtoje coingecko.com skiltyje.

Tačiau bendrai, visas procesas būna daugiau ar mažiau toks (čia labiau orientuojuosi į initial dex offerings):

  1. Sužinote, kokioje platformoje Jus dominantis projektas vykdys savo ICO;

  2. Norint, pabrėžiu, turėti šansą dalyvauti išankstiniuose pardavimuose, Jums reikės įsigyti tam tikrą kiekį šios platformos (launchpad’o) žetonų, pvz. PAID ar POLS. Dažniausiai šiuos žetonus reikia ne tik turėti, bet ir stake’inti – t.y užrakinti specialioje išmaniojoje sutartyje (smart contract). Tai nėra sudėtinga užduotis – dažniausiai užtenka spustelėti keletą mygtukų internetinėje svetainėje bei būti susipažinus su MetaMask įskiepiu.

    „Turėti šansą“ pabrėžiau todėl, kad net turint minimalų kiekį reikiamų žetonų ir juos stake’inant, dažniausiai nebūsite garantuoti, jog dalyvausite išankstiniuose pardavimuose. Kodėl?

    Tarkime, projektas X savo ICO metu siekia surinkti 500,000$ (pvz. Polkastarter platformoje). Etherscan duomenimis, šiai dienai POLS žetonų savo sąskaitose turi 36175 adresai. Jei kiekvienas jų turėtų galimybę dalyvauti ICO, išeitų, jog vienas investuotojas galėtų įsigyti žetonų už viso labo ~13.8$. Akivaizdu, kad tai nėra idealu nei pirkėjams, nei pačiam tarpininkui. Todėl dauguma launchpad’ų turi tam tikrą slenkstį – minimalų kiekį žetonų, kurį privalo turėti visi, norintys dalyvauti išankstiniuose pardavimuose. POLS atveju šis slenktis yra 3000 žetonų.

    Tačiau ir tai dar ne pabaiga. Net ir skaičiuojant tik adresus, turinčius minimalų kiekį žetonų, vienam investuotojui paskirta suma dažniausiai vis dar būna pernelyg menka. Todėl tarpininkai reikiamą kandidatų kiekį atrenka tiesiog loterijos principu, o daugiau šansų joje laimėti turi tie, kurių sąskaitoje yra daugiau platformos žetonų.

    Pasinaudosiu proga ir šioje vietoje išskirsiu TrustSwap projektą – jis unikalus tuo, kad jei savo sąskaitoje turite 4000 arba 60 dienų išlaikote 2500 SWAP žetonų, jokioje loterijoje dalyvauti nereikės, o vieta kai kuriuose pirminiuose pardavimuose Jums bus garantuota. Straipsnio rašymo metu vienas SWAP žetonas yra vertas ~4.5$.

  3. Jei laimite loteriją (Jūsų adresas yra whitelist’inamas) arba tiesiog įgyjate teisę į dalyvavimą ICO, bereikia sekti paleidimo platformos nurodymus, kuriuos visada galima rasti jų telegram programėlės kanaluose arba twitter’yje. Dažniausiai šie nurodymai bus apie tai, kiek ir kaip persiųsti lėšas už perkamus žetonus (įprastai – Ethereum arba stabilios kriptovaliutos kaip USDT / USDC pavidalu). Taip pat gali tekti užpildyti vieną kitą Google Docs formą ar praeiti KYC (know your customer) procedūrą – nusiųsti asmens dokumento kopiją ar asmenukę su juo.
    Čia svarbu tiesiog sekti informaciją ir viską atlikti laiku. Vėlavimo atveju Jūsų alokacija tiesiog atiteks kažkam kitam.

  4. Viską atlikus teisingai, prieš naujo projekto startą viešoje rinkoje į savo piniginės adresą gausite įsigytus žetonus arba jų dalį. Tai priklauso nuo to, koks yra žetonų paleidimo į rinką tvarkaraštis. Vieni startuoliai visus ICO skirtus žetonus pirkėjams atiduoda vos prasidėjus prekybai, o kiti pirmąją dieną perveda tik dalį, likusius laipsniškai išsiuntinėdami mėnesio ar kelių bėgyje.



Dalyvavimas ICO be pradinių investicijų

SuperFarm IDO loterijos pavyzdys



Egzistuoja būdas, kaip galite įgyti teisę dalyvauti pirminiuose žetonų pardavimuose net ir neinvestavę į launchpad platformas, tačiau tam reikės daug elementarios sėkmės bei twitter ir telegram paskyrų.

Kai kurie nauji projektai prieš savo ICO kaip marketingo dalį paskelbia viešą, laisvai prieinamą loteriją, kurios prizas – teisė įsigyti šio projekto žetonų prieš viešos prekybos pradžią.

Norint dalyvauti loterijoje, dažniausiai reikia retweet’inti specialią žinutę, joje užtag’inti keletą draugų, taip pat pasekti projekto kanalus telegram’e bei twitteryje ir galiausiai užpildyti specialą Google Docs formą.

Savaime suprantama, norinčių dažniausiai būna labai daug, taigi ir šansas laimėti – menkas. Vis dėlto, paskirti 5 min. savo laiko ir paspausti keletą mygtukų sėkmės atveju gali būti labai verta.

Kaip sužinoti, kokie projektai ir kada rengia savo ICO?



Norint dalyvauti daugelyje loterijų ir taip padidinti savo šansus, pravartu nuolat žinoti, kada koks projektas planuoja savo išankstinius pardavimus bei kokia launchpad platforma bus naudojama.

Tam pasitarnauja specialios grupės, kurios renka bei dalinasi būtent tokia informacija. Tai labai praktiška ir sutaupo daug laiko.

Kaip pavyzdį pateiksiu TOP 7 ICO kanalą:

TOP 7 ICO twitter
TOP 7 ICO telegram



Išvada


Tikiuosi, jog šis straipsnis atsakė į daugumą teorinių klausimų apie tai, kaip vyksta pirminiai žetonų pardavimai bei kaip galima tapti šio proceso dalimi.

Sekančioje dalyje aptarsime svarbius aspektus, kuriuos būtina įvertinti bei į ką itin svarbu atkreipti dėmesį svarstant, ar verta investuoti į tam tikro projekto ICO.

3 thoughts on “Pirminiai žetonų pardavimai (ICO’s) – I dalis. Kaip dalyvauti?

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *